Har din virksomhed selv kompetencerne til at varetage den basale IT-drift?

12/6/2024

Har din virksomhed selv kompetencerne til at varetage den basale IT-drift?

De fleste virksomheder har en række samarbejdspartnere og underleverandører til at udføre basale services som f.eks. rengøring. Det har de for at have tid og ressourcer til at kunne fokusere på virksomhedens kerneforretning.

Det samme gør sig ofte også gældende inden for IT. Selvom der er mange dygtige IT-medarbejdere i virksomheden, er det ikke sikkert, at det er optimalt at bruge dem på opgaver, der relaterer til basal IT-service. Og derfor er der en del, der vælger at outsource en eller flere IT-driftsopgaver.

Book løbende vurdering af den basale IT-drift ind i kalenderen

For at sikre et på én gang optimeret og fleksibelt IT-fundament bør den IT- eller økonomiansvarlige således jævnligt vurdere, 1) om virksomheden har de rette kompetencer til - vedvarende - at løfte de basale IT-driftsopgaver, 2) om det giver mere værdi at outsource hele eller dele af ens basale IT-drift til en ekstern samarbejdspartner, 3) eller om der skal ske ændringer i den opgavefordeling, man evt. allerede har aftalt med en ekstern samarbejdspartner.

Basal IT-drift kan f.eks. være:

Hosting af data eller applikationer

Drift og vedligehold af servere

Cloud-løsninger

Drift af IT-Helpdesk / servicedesk / IT-support eller onsite IT-support

Administration af medarbejdernes mobile enheder

• Vedligehold eller indkøb af IT-udstyr

Sikkerhedsopdateringer og backup

• …

Hvor skal man begynde?

Det kan være svært at overskue, hvor og hvornår det vil give værdi at outsource IT-driften. Et sted at starte kan være en analyse og benchmarking af det nuværende IT-budget og efterfølgende udarbejdelse af et katalog med relevante initiativer og besparelser. Læs mere om optimering af IT-budgettet her.